Motosiklet ile Pamir ve Moğolistan 5

-Dönüş Bölümü-

10.07.2019 (24.Gün)
Altanbulag – Irkutsk (Rusya)

Sabah erkenden kalkıp yola devam ettik. Bu seneki rotamdaki son noktam olan Baykal Gölüne doğru sürdüm. Osman hala artçı bu arada. Birkaç saat sonra göl görünmeye başladı. Burası dünyanın en derin gölü olarak anılmaktadır. Sibirya’nın güneyinde, İrkutsk Oblastı ve Buryatya arasında yer alır. İrkutsk şehrinin yakınında bulunan göl, “Sibirya’nın Mavi Gözü” diye adlandırılır. Yüzölçümü yaklaşık 31.722 km²’dir (adalar hariç). Uzunluğu 636 km, en geniş yeri 79,5 km’dir (Onguren ve Ust-Barguzin köyleri arasında). Gölün tabanı deniz seviyesinin yaklaşık 1285 m altındadır. Gölün dibindeki tortul kayaçların yaklaşık 7 km kalınlığında olduğu tahmin edilmektedir. Bu da gölün yeryüzündeki en derin yarıklardan biri olduğunu göstermektedir.

Buranın manzarası harika. Sol taraf Altay Dağları, sağ taraf Baykal gölü eşliğinde harika bir yol var.

Gölün kenarına geldiğimize Güney Koreli motorcularla konuştuk

Daha sonra akşama doğru Irkutsk şehrine geldik. Osman’ın bir kısım eşyaları Barnaul’da bıraktığımızdan Osman Barnaul için tren bileti baktı bulamadı, uçak da yok, otobüs zaten sıkıntı. Epey araştırdıktan sonra eşyaları Barnaul’da bırakmaya karar verdi.
Daha sonra Osman’a Türkiye’ye dönmek için uçak baktık. Fiyatlar ateş pahası. Irkutsk’dan direk uçuş olmadığından, Novosibirsk’e bile aldık. Oradan İstanbul’a bilet pahalı olduğundan Antalya’ya bilet aldık.
Bu arada yakındaki bir motorcudan benim motor için yağ aldık. Moğolistan’da 527 TL olan yağı burada 230 TL’ye aldık. Dışarıda kendimiz değiştirdik.

Gece saat 23:00 gibi Osman’ı havalimanına bırakıp Osman’la ayrıldık. Bende yakınlardaki hostelde kaldım.

11.07.2019 (25.Gün)
Irkutsk (Rusya) – Krasnoyarsk

Sabah biraz geç kalktım, kahvaltımı yapıp küçük bir şehir turu attım.

Buradan sonra, zamanım azaldığı ve daha önce Rusya’yı gezdiğim için çok fazla yer gezmedim. Zaten bu turda üç hedefim vardı. Birincisi Pamir’i geçmek, ikincisi Orhun Abidelerini görmek, Üçüncüsü Cengiz Han heykelini görmek, bonus olarak da Baykal Gölünü görmekti. Hedeflerimi yaptım. Bu yolculuğa çıkarken 24-25 gün diye tahmin ettim ama hiç umduğum gibi olmadı. İşler de beni beklediğinden biraz seri geri dönmeye çalıştım.

Rusya bu sene bizden aldığı S-400 paralarını yola yatırmış galiba, bütün yolları yapmışlar. Her yer cillop yeni asfalt ile kaplanmış. Geçen sene bozuk olan yollar biel bu sene harika olmuş.

Gece 21:00 gibi Krasnoyarsk’a gelip burada bir hostele yerleştim.

12.07.2019 (26.Gün)
Krasnoyarsk – Novosibirsk

Sabah erkenden kalkıp yola düştüm.

Yol yine harikaydı. Sadece Rusya için ayrı bir rota yapmayı bile düşündüm. Bir gün Sadece Rus sınırları içerisinde tüm ülkeyi dolaşmanın hayalini bile yaptım. Bu rota şimdilik planlarımın arasında.
Gece 20:00 gibi Novosibirsk’e geldim. Burası harika bir şehir. Obi Nehrinin kenarına çadırımı kurdum. Rusya’nın bu bölgesinde sivrisinekler efsane, hepsi at gibi .

13.07.2019 (27.Gün)
Novosibirsk – Berdyuzhye

Sabah harika manzara eşliğinde uyanarak güne başladım. Hemen çadırda çayımı demleyip kahvaltımı yaptım. Bu arada Rusya’nın peynirleri efsane. Harika bir tatları var. Burada bulunduğum sürece her kahvaltıda yedim.

Ve Rusya’nın en beğendiğim kasabası Sim (Cym) şehri. Ben bu kasabada yaşamak istiyorum..

1200 km. yaparak Gece 22:00 gibi Berdyuzhye şehrine geldim. Burada çadır kuracaktım ama uçan atlardan çadır kuramadım. Yakınlarda bulunan bir hostelde 550 Rubleye kaldım.

14.07.2019 (28.Gün)
Berdyuzhye – Oktyabrski

Sabah yine erkenden kalkıp kahvaltıdan sonra düştüm yollara. Yine harika yollardan 1200 km. kadar sürdüm. Bugün nedense hiç foto yok

15.07.2019 (29.Gün)
Oktyabrski – Volgograd

Sabah erkenden kalktım ve yine yola devam ettim. İzin süremi aştığımdan sağa sola uğramadan 1100 km. yaparak gece 21:30 gibi Volvograd’a geldim. Şehir merkezine yakın bir parkta çadır kurdum ve geceyi orada geçirdim.

16.07.2019 (30.Gün)
Volgograd – Stepantminsda (Gürcistan)

Sabah erkenden kalkıp, çadırda kahvaltımı yaptıktan sonra yola devam ettim. Volgograd’ı çıktıntan sonra iklim biraz çöl iklimi gibi oldu. Oralar epey sıcaktı.

Elista’dan Vladikavkaz tarafına gelince yine orman manzaraları başladı. Akşam 19:00 gibi Rus sınır kapısına geldim. Bir kuğruğa girdim. Benden önceki araçta kontrolde bir şeyler çıktı. Anlamadım ama adamla epey uğraştılar. Kuyruktan geri de çıkamıyorum çünkü kanaldayım ara tarafta da araç kuyruğu var. Güya hava kararmadan Gergeti tepesine çıkıp çadırımı kuracaktım.

İki saatin sonunda kapıdan çıkabildim. Gürcü tarafına geçtiğimde de asker motoru bıraktırıp beni yaya yolundan gönderdi. “Emin misin bak” dedim ama sen geç dedi. Ben geçtim, motor orada kaldı. Pasaportta ülkeye giriş de yaptım. Motoru almaya gideceğim, öteki polisler beni durdurdu, “kafana göre çıkamazsın” dediler. Durumu anlattım ama kabul etmediler. Mecburen yaya olarak diğer kapıdan ülkeden çıktım. Yine ülkeye araçla giriş yaptım.

Bu kamillerle uğraşırken saat de 22:00 oldu. Hava da hafiften yağmaya başladı. Stepantminsda’ya geldim. Yolda gelirken bir de baktım ki; Gergeti tepesine yeni asfalt yapılmış. Ne olursa olsun bu gece tepede çadır kuracağım dedim. Yakınlardaki bir restoranda haçapuri paket yaptırdım. Tepe zaten 6 km. 5 dakikada çıktım. İki sene önce burada asfalt yoktu ve 6 km. yolu 45 dk.da çıkmıştım

Tepeye çıktığımda iklim de değişti sanki. Bir rüzgar bir fırtına ortalık kış günü gibi. Sabah uyandığımda güzel manzara göreyim diye çadırı da tam uçurumun kenarına kurdum. Çadırı motora, ağaca ve kayaya bağladım. Gece bir fırtına çıktı, “aha uçacağız buradan” dedim. Karanlıkta çadırıda hem taşa hem de bozuk zemine kurmuşum. Biraz su girdi ama o yorgunluktan yerimi hiç yadırgamadım.

17.07.2019 (31.Gün)
Stepantminsda – Bulancak

Sabah erkenden uyandımi bir de baktım ki efsane bir manzara var. “çile çektim ama değdi be” dedim.
Çadırın ön kapısından manzara:

Bu yolu zaten ezbere bildiğimden çok fazla durmadan yola devam ettim. 900 km. sürerek gece 20:00 gibi Bulancak’a geldim. Geceyi buradaki akrabalarımda geçirdim.

18.07.2019 (32.Gün)
Bulancak – Sakarya

Bulancak’ta akşam 16:00 ya kadar akraba, eş, dost gezdikten sonra yola çıktım. Yine çok fazla oyalanmadan gece 23:00 gibi nihayet sağ salim evime geldim.

GENEL NOTLAR………………. :

Bu yıl bu gezim, günde ortalama 656km. ile hızlı oldu. Zaten amacım da buydu. Çünkü geçen sene ve önceki sene geçtiğim ülkelerin çoğunuz detaylı gezmiştim. Bu raporları aşağıda verdiğim linkte bulabilirsiniz. Bu yıl sadece Tacikistan ve Moğolistan’ı ekstar olak gezdim. Zaten gideceğim hedeflerde bu ülkelerdeydi. Bu yıl geziye çıkmadan önce üç hedefim vardı. Birincisi Pamir’i geçmek, ikincisi Orhun Abidelerini görmek, Üçüncüsü Cengiz Han heykelini görmek, bonus olarak da Baykal Gölünü görmekti. Ve bu hedeflerimi de yaptım. Bu yıl yaptığım gezi en sevdiğim turlardan biri oldu. Güzel maceralar yaşadım ve harika yerler gördüm.

Genel olarak çadırda kaldık ama hotelde kalacağımız zaman HomeStay veya Hostelde kalmaya çalıştım. Çünkü HomeStayler genelde insanların kendi evini açması sonucu oluşuyor. Bir evin bir odasını size kiralıyorlar, geri kalan her yer ortak kullanım alanı oluyor. Burayı tercih etme sebebim hem insanların yaşama tarzını görüyorsunuz, hem de kültürlerini ve yöresel yemekler tatmanızı sağlıyor. Ev sahipleri genelde sizinle iletişim kurmaya çalışıyorlar. Ben de bunu seviyorum. Benim İngilizcem çok akıcı değil ama kendimi ifade edip, söylediklerini anlıyorum. Zaten herkes buralarda sula seller gibi dil bilmiyor. Bu benim için en son mesele oluyor.

Hosteller de bildiğiniz gibi otel mantığı ile çalışıyor. Tek kişilik, iki kişilik, 4 kişilik, 8 kişilik, 16 kişilik odalar bulunuyor. Ne kadar çok yatak olursa o kadar ucuz oluyor. Ve çoğu ranza sistemi var. Yine diğer alanlar ortak kullanıyorsunuz. Buraların da güzelliği hem uygun olması hem de bütün gezginlerin buralarda toplanması oluyor. Yerel halktan kimse olmuyor, sadece turistlerden oluşunca farklı renkler görmüş oluyorsunuz. Deneyimlerimizi paylaşıyoruz, görülmesi gereken yerleri birbirimizle paylaşıyoruz, bazen yemeklerimizi paylaşıyoruz… harika ortamlar.