Motosiklet ile Pamir ve Moğolistan 2

-Tacikistan Bölümü-

25.06.2019 (9.Gün)
Semerkand – Duşanbe

Sabah erken kalkıp kahvaltımı yaptım. Burası kaldığım en güzel hotellerden biriydi. Geçen sene biraz ucuzdu ama bu sene 20 dolar olmuş. Geçen sene buraları gezdiğimden hemen yola koyuldum.

450 km. giderek Duşanbe’ye ulaştım. Burada lastiğimi değiştirmek için Duşanbe’deki Bike House’a gittim. Akşamdan bakım işlerini bitireyim yarın erkenden Pamir yoluna girerim diye burada Rus bir usta arka Lastiği söktü ve yeni lastiği taktı. Şambreli değiştirtmedim. Neyse işimiz bitti. 10 dk. Sonra lastik tekrar indi. Neyse lastiği tekrar söktü, bu sefer de lastiği janttan ayırmadı. Epey uğraştı ama 20 dk. Önce eski lastiği söken usta yeni taktığı lastiği janttan ayıramadı. Sonra sabah başka bir usta geleceğini, onun halledeceğini söyledi.

Yapacak bir şey olmadığından hemen Bike House’a ait olan hostelde 50 somoni (6 dolar) karşılığında kaldım.

25.06.2019 (9.Gün)
Duşanbe – Kulob

Sabah 8:00 gibi uyandım. Beklenen usta Aziz 9:40 gibi geldi. ve 10dk.da lastiği söktü, öteki usta lastiği sökerken iç lastiği delmiş lastiğin anası ağlamış. Biraz atar yapınca bana çıkma lastik verdiler. Bende elimdeki sıfır iç lastiği verdim ve onu taktırdım. Bu Aziz denen elaman Pamir iznini de hallediyormuş, ben uğraşmayayım diye 100 somoni ona verdim. O gitti. Bende yakınlardaki bir AVM den hem internet için hat alayım hem de para bozdurayım diye 2 km. ilerideki AVM ye gittim. Bir saat kadar orada kaldım. Dışarı çıktım bir de baktım ki arka lastik yine inmiş. İçimden yardıra yardıra yine tamirhaneye geldim.

Aziz geldiğinde durumu anlattım. Benim iç lastiğe poh attı. Yok iç lastik sorunluymuş, falan filan. Tamam dedim değiştirelim. Onun bana verdiği iç lastiği verdim yine onu taktık. Diğer iç lastik 4-5 yerinden delinmiş. Lastiği taktık, vedalaştık bana biraz Pamir rotaları hakkında bilgi verdikten sonra yola çıktım. Güzel güzel, göreceğim harika dağları hayal ederek giderken cort diye arka lastik yine indi. 15 km. geri dönmek zorunda kaldım. Oraya gidene kadar 2 defa hava bastım, ayağa kalkarak tüm ağırlığımı ön lastiğe verdim ama 15 km.yi 45 dk. da şiir okuya okuya döndüm geri.

Beni görünce hepsi şaşırdı. Hava 38 derece sıcak, ben 70 derece kızgınım. Biraz atar yaptım lastiği söktüler bu defa da sağlam yeni iç lastik bulamadık. Oraya bak buraya bak derken eski bir iç lastik bulduk, sibobunu biraz eğeleyerek arka lastiğe uydurduk. Bu defa iç lastiği biraz şişirip öyle takmasını istedim. İç lastiği hiç şişirmeden takınca jant lastiği ısırıyor ve belli bir zaman sonra tamamen iniyor.
Saat 14:00 de ancak yola çıkabildim.

Planım Horog’a kadar sürmekti ama sorunlar çıkınca 220 km. gidebildim. Ve Kulob şehrine geldim.

Gece Kulob’a geldim ve 6 dolara güzel bir hostel buldum. Burası gayet temiz ve ucuzdu. F/P olarak kaldığım en güzel hostel burasıydı. Hem de iki kişilik oda.

26.06.2019 (10.Gün)
Kulob – Horog

Sabah sekiz gibi yol çıktım. Şehirden çıkana kadar navigasyon açayım dedim, açmaz olaydım. Navigasyon hıyarı beni 1km. ileri götürmeyip başka bir yola soktu. İlk kilometrelerde bu kadar dar bir yol olmayacağını düşündüm, düzelir falan derken yol gittikçe berbat olmaya başladı.

Kendi kendime burası şehirlerarası yol, düzelir derken yolda hiç araç kalmamaya ve yol dere yatağına doğru girmeye başladı. Navigsayon hala inatla devam et diyor. “Emin misin navigasyon” desemde “devam et aga bir bildiğimiz var” dedi. İşl defa navigsayonu dinlediğim için pişman oldu. Koca Pamir’i geçtim, normalde de kötü yollara girdim ama ilk beşe girecek şekilde berbat bir 30 km. geçirdim.

Bir fotoğraf çektikten sonra yola çıkmaya hazırlandım, daha 10 metre gidemeden motoru yatırdım. . Ne bir araç geçiyor ne bir insan var. Kaldım dağ başında. Zar zor motoru kaldırdım. Motoru orada bırakıp 500 mt. Yürüdüm yol nasıl diye baktım. Zaten yol diye bir şey kalmamış. Yol kepçe şeklini almış gitmenin imkanı yok. Mecbur geri döndüm, 5 km. geri dönüp başka bir dağ yolu bulup oradan gittim.

Asfaltı gördüğümde öpesim geldi. Burası tam Afganistan sınırı. İki ülkeyi aradaki Panj Nehri ayırıyor. Güzellikler buradan itibaren başlıyor zaten. Orada resim çekerken Çinli bir grup motorcu geldi. Arkadan bir minibüs onları takip ediyor. Bir mekaniker ve kameramanları var. Mekaniker İstanbul’dan KTM servisinden bir abi. Çinden çıkmışlar, Avrupa’ya gidiyorlar.

Biraz muhabbetten sonra yola devam ettim. Çıktığım günden beri istediğim rotaya daha yeni geldim zaten. Diğer ülkeleri gezmiştim zaten, o yüzden onları pas geçtim ama burası harikaydı. Pamir’i geçeceğim için çok heyecanlıydım.

Dağlar, taşlar, nehirler, sular harika bir yerdi.
Kulob’dan itibaren 130 km. yol asfalt, Horog’a kadar geri kalan yol gerçekten berbattı. Ama en azından düz yoldu. Yanluş girdiğim yol bayırdı, buna bile dua eder oldum. Zaten zor yol olduğunu biliyordum o yüzden çok sıkıntı yapmadım.

Bu arada Tanıştığım mekaniker olan Türk bana ilk kontrol noktasında Osman diye bir Türk’ü aradıklarını söyledi. Kendisinin tanımadığını söylemiş, bana da sakın tanıdığını söyleme başın belaya girer falan deyince tırstım tamam dedim. İlk kontrol noktasında polis pasaporttan Türk olduğumu görünce bana Osman’ı tanıyor musun diye sordu. Tanımıyorum dedim. Bana Osman Bilen diyince benim jeton düştü, ben zaten Osman’la buluşmaya gidiyorum. Neden aradıklarını sorduğumda bana söylemedi. Ben de bir sorun falan olur diye tanıdığımı söylemedim. Ondan sonra bir kontrol noktasında daha sordular, tanımıyorum dedim ama içim içimi yiyor neden arıyorlar diye.
Osman benden 17 gün önce çıktı. Buluşmamız planlıydı ama Osman’ın zinciri sorunlu olunca bana haber verdi. Gelirken yanımda ona bir zincir getirdim.

Akşam 20:00 gibi Horog’a geldim. Osman’la buluştuk ve durumu anlattım. O da şaşırdı neden beni arıyorlar diye. Hemen yakınlardaki bir karakola gittik. Karakol’un önünde 3-5 polis muhabbet ediyorlardı. Selam verip yaklaştık Türk olduğumuzu söyleyince direk bize Osman Bilen dediler. Polisler de İngilizce bilen de yok, orası bir anda karııştı, bütün polisler, telsizlerde telefonlardan bir yerleri arayıp, Osman, osman diyip durdular. Biz de şaşırdık tabi, ulen ne oluyor falan derken, Özbek Türkü bir asker bize durumu anlattı.

Meğer bizim Osman Murgab ile Alicur arasında bir yerde motorun zinciri kopunca ana yolun iki metre yanına motoru bırakmış. Kaskı, çantalar falan her şeyi orada bırakmış. Yoldan geçen bir cipe otostop yapıp üç gün boyunca bütün Pamir’i beraber gezmişler. Motor üç gün orada kalınca polisler şüphelenmişler. Pamir’in ilk kontrol noktası ile son kontrol noktası arasında 750 km. boyunca 5 tane kontrol noktası var buradaki tüm noktalarda Osman’ı aramışlar.

Motoru bıraktığı yerdeki dağları polisler, köpekler ve arama kurtarma ekipler üç gün boyunca Osman’ı aramışlar. Ya biri kaçırdı öldürdü ya da vahşi hayvanlar parçaladı diye düşünmüşler. Meğer polislerin bu telaşı bundanmış. Osman’ı karşılarında sağlam görünce hepsi şok oldular. Ne kadar küfür ettiler bilemiyorum ama ortalık biraz karıştı.

Bu arada motorun akıbetini hala öğrenemedik. Osman motoru bıraktığı yerin fotoğrafını çekmiş. 250 km. ilerideki Horog’da beni beklemeye başlamış.
O gece Osman ile birlikte B&B Mir HomeStay’de kaldık. Burası bir aile evi, size bir odasını kiralıyor. Aynı masada aile ile birlikte yemek yeniliyor. Duş ve WC ortak bu şekilde geceyi geçirdik

27.06.2019 (11.Gün)
Horog – Murgab

Sabah 8:00 gibi kalkıp, Osman’ artçı alarak motoru bıraktığı yere doğru yola çıktık. Hala motorun nerede olduğunu bilmiyoruz. Osman motoru bıraktığı yerde fotoğrafını çekmiş, fotoğraftaki GPS verisinden navigasyonu ayarladık.

Horog’da yol güzel ama kasabayı çıktıktan sonra yol kötüleşmeye ve zirveye doğru çıkmaya başladık. Çıktıkça basınçtan dolayı baş dönmesi başladı, gitmeden önce yanıma ilaç almıştım birer tane onları içtim dinlene dinlene çıkmaya başladık.

Hava sıcaklığı da epey düşmeye başlayınca hemen yağmurlukları ve kışlık eldivenleri giydim yola öyle devam ettim. Bi 200 km. gittikten sonra motosikleti bıraktığı yere geldik ama baktık ki motosiklet yok. Şurada mıdır burada mıdır derken epey gittik. Öğleden sonra 15:00 gibi Murgab’a geldik Hemen polis karakoluna gittik. Zaten bizi bekliyorlarmış yine orası ana baba günü gibi oldu. Herkes Osman diyip duruyor. Orada dağda arama yapan polislerle tanıştık, adamların elleri Osman’ı ararken soğuktan şişmiş.

Motorla uğraşırken akşam oldu. Bu saatten sonra yola çıkmayalım dedik, çünkü saat 18:00 den sonra kar fırtınası oluyor. Hemen yakınlarda bir homestay bulup oraya yerleştik. HomeStay’ler şöyle bir şey oluyor. Bir ev düşünün her şey var, bir odasını kiraya veriyorlar. Bunu tercih etmemizin sebebi hem uygun olması hem de insanların nasıl yaşadıklarını, kültürlerini öğreniyorsunuz. Hem de sizin bilmediğiniz, haritada göremediğiniz yerleri söylüyorlar. Hem de yöresel yemekleri deniyorsunuz. Yemek derken de burada tek çeşit yemek oluyor ve istediğiniz kadar tabak alabiliyorsunuz, burada yemeklerde tek çeşit oluyormuş ama kahvaltı çeşitli. Burada evde yapılan ev ekmeğini hala unutamıyorum, ben daha bu kadar lezzetli bir ekmek yemedim.

28.06.2019 (12.Gün)
Murgab – Osh

Sabah 8:30 gibi kalkıp, minik bir Tacik arkadaşımız ile kahvaltımızı yaptık. Kahvaltıdan sonra yola devam edip, Ak-Baital geçidine doğru sürdük. Burası Çin ile sınır bir yol. Ülkeyi sadece bir tel çit ayırıyor. Çoğu yerde çit bile yok. Bizde çit olmayan yerden motorla 100 mt. Çin’e girip çıktık. Bu şekilde Çin toprağına da basmış olduk

Bi 80 km. gidip meşhur Ak-Baital geçidine geldik. Buraya stickerımı yapıştırıp fotomuzu da çektik.

Biraz daha gittikten sonra karla kaplı bir alan gördük ve biz buraya gireriz aga dedik. Burası donmuş karla kaplı bir gölmüş. Biraz gittikten sonra arka lastik batıp kaldı. Biraz uğraştırdı ama keyifli bir deneyim oldu.

Biraz daha gittikten sonra Tacikistan sınırına geldik. Burası dağın başında küçük bir kulübe, Zaten Osman’ın pasaportu görünce yine muhabbetler falan, Osman’ı Pamirde tanımayan yok Otelciler, bakkallar, polisler, siviller, Türkçe bilen tercümanlar.. herkes tanıyor. Epey bir muhabbeti döndü. Sınrı geçtikten sonra kızıl Art geçidine geldik.

Akşam saat 19:00 gibi Osh’a gelip burada bir hostele yerleştik. Duştan sonra çıkıp biraz şehri dolaşıp Süleyman Dağına çıktık. Hz.Süleyman’ın burada bir mağarada ibadet ettiğine inanılıyor. Orada küçük bir mağarada inziviya çekildiği/sakladığı gibi rivayetler var.

Bu konuda Pamir Hakkında çok bilgi vermedim, Pamir için edindiğim tüm bilgiyi şimdi yazacağım. Gitmeden önce epey araştırdım ama detaylı bilgiye ulaşamadım. Orada yol hakkında bilgi edinme ve gözlem yapma fırsatı buldum.
Burası Afganistan, Özbekistan, Tacikistan ve Kırgızistan’da bulunan ve Pamir Dağları’ndan geçen bir yol. Bu yol Duşanbe (Tacikistan) ile Osh (Kırgızistan) arasında bulunan bir yol. Bu yolda birden fazla rota var. En genel kullanılan yol M41 yolu, bu yolu genelde kamyonlar, tırlar, taksiler kullanıyor. İki ülke arasında geçiş yapmak isteyenler genelde bu yolu kullanıyorlar.

Bu haritadaki kırmızı yol genel yolu gösteriyor. İki ülke arasındaki taşımacılık ve yolculuk yapanlar bu yolu kullanıyor. Pembe rengi gösteren rota benim de geçtiğim rotadır. Duşanbe – Kulob arası asfalt olan bu yol, Kulob’dan Murgab’a kadar kötü bir yoldur.

Mavi renkli olan Duşanbe – Tavildara – Kalai khum rotasını ben yapmadım ama yolda karşılaştığım bir Türk motorcu Ali Yiğit bu rotayı yapmış. Kendisi aynı zamanda eğitmen daha önce KTM kullanmış ama buraya 660 Tenere ile gelmiş. Onun dediğine göre şimdiye kadar gördüğü en zor yol burasıymış. Yolda koca koca taşlar olduğunu çoğu zaman kendine yol açmak zorunda kaldığını söyledi.

Daha altta olan ve Afganistan sınırında olan kahverengi Horog – İshkashkim – Langır – Khargush rotasını ben yapmak istiyordum. Ama Osman o yolu jeeple geçmiş. Bana dediğine göre görülecek çok şey yokmuş. Yol çok da kötü değilmiş. Hatta benim yaptığım Kulob – Horog arasının daha kötü olduğunu söyledi. Bende arkamda artçı ile o yolu gitmek istemedim. Bu yüzden bu yolu pass geçtim.

Yeşil renkli ve turkuaz renkli rota hakkında bilgi sahibi değilim. Ama bu rota hakkında daha detaylı bilgiyi bu siteden bulabilirsiniz.

Ben Temmuz ayında geçtim hala akşam üstü soğuk oluyor. Gündüz hava normal sıcaklıkta ne çok sıcak ne çok soğuk. Ben Horog’dan sonra içlik ve kışlık eldiven giydim. Yakıt konusunda sorun yok. En uzak mesafe 150 km. Yanınızda yine de yedek benzin bulunsun. Yiyecek konusunda sorun yok, her yerde yiyecek ve kalacak yer bulabilirsiniz. Ben yanıma aspirin ve ağrı kesici almıştım. Zirveye çıkmadan önce vitamin takviyesi ile birlikte içtim. Gitmeden önce okuduğum kadarı ile açık su içmeyin diye uyarılar gördüm. Hiç açık su içmedim hep kapalı su içtim ama Osman hep açık su içtiğini söyledi. Bir şey de olmamış. Sonlara doğru bende içtim sorun olmadı. Bu vücudun yapısı ile ilgili olduğunu düşünüyorum.

Pamir’ yolunu kullanmak için özel bir izin gerekiyor. Bunu konsolosluktan alabilirsiniz, alamazsanız Duşanbe’de Bike Housedaki Aziz yardımcı olabilir. Hem rotalar konusunda size yardımcı da olabilir. Lastik değiştirecekseniz dikkatli olun ama 😉 Burada motora bakım da yaptırabilirsiniz. (Bike House Duşanbe Koordinatlar : 38.569609, 68.811330 ) Eğer kendim uğraşırım derseniz sevgili Özhan Ünverdi’den aldığım adres 38.571829, 68.796566. budur. Kendisi oradan almış

29.06.2019 (13.Gün)
Osh – Toktakul

Sabah erken kalkıp kaldığımız Park Hostelde kahvaltımız yaptıktan, Osman’ın motorunun bakımı için Osh’ta bulunan MuzToo motosiklete (koordinatları: 40.503326, 72.831902 ) gittik ama orası da kapalı olduğundan bir şey yapamadık sonra yola çıktık.

Bu arada Osman’ın motoru CRF250 Rally, yolda giderken motordan bir ses geldi. Hem de bakım yapmamız gerekiyordu. Bişkek’te yaptırırız diye boraya doğru yola koyulduk. Eğer bunun haritalarda aratırsanız size iki yol verecektir. Bir tanesi Celalabad, Kazarman, Koçkor tarafından yol çizecektir. Diğeri ise Andican, Üçkorgan tarafından yol verecektir. İlk yolu seçmenizi tavsiye etmem. Ben geçen sene o yolu gittim berbat ötesi bir yoldu. Manzara fena değildi ama değmez.
İkinci yol ise Özbekistan tarafından verdiği için Kırgız sınırından çıkıp Özbek sınırına giriş yapıp tekrar Özbek sınırından çıkıp Kırgız sınırına girmeniz gerekiyor. Bu da dört adet sınır (sinir) kapsısı demek oluyor. Benim size önerdiğim rota budur :

Bu yol en kısa yolda sadece 30 km. daha uzun. Ama size daha çok zaman kazandıracaktır. Google’a yazdığınızda bu yolu size önermiyor. Yol kabaca Osh – Uzkend – Celalabat – Pazar Korgan – koçkor Ata – Toktagul – Bişkek yolu. Bu yol 550 km. boyunca dağ yolu ama yol asfalt ve dünyada göreceğiniz en güzel yeşilliklerden biri. 21,000 km.de aklımda kalan tek yol bu oldu.

29.06.2019 (13.Gün)
Toktakul – Almatı

Sabah erkenden nehrin güzel sesi eşliğinde uyandık, geç yattık ama sabahın köründe zımba gibi kalktık. Dereden su doldurup çayımızı demledik. Hemen güzel bir kahvaltı hazırladık.

Kahvaltıdan sonra yola koyulduk. Yol kenarlarında her yerde Kırgız çadırları (yurtlar) var. Buralarda kahvaltı yapabilir, yemek yiyebilir, kımız ya da deve sütü içebilir isterseniz de konaklayabilirsiniz de.

Harika manzaralar eşliğinde Bişkek’ e geldik. Burada da bir motosiklet kulübü var. İçerisinde kafe, bar, hotel ve tamirhane var. (Bişkek KG MotoBar Pertsy Koordinatları : 42°49’35.6″N 74°38’29.8″E ) Burada da gündüz kimse yoktu burada devamlı duran usta da bir yere gitmiş. Biz de beklemeyelim diye Almatı’ya doğru yola çıktık.

Burası Kazak sınırına 40 km. Kısa süre sonra Kazakistan’a girdik. Feribottan indiğimde bir aylık sigorta yaptırdığımdan sigorta işiyle uğraşmadım. Osman’ın sigortası olmadığından sınır kapısının orada bir acentada sigorta yaptırdı.

Akşam saat 20:00 gibi Almatıya geldik. Burada yine büyük bir motor tamircisi olan FreeRider Motosiklet (koordinatları : 43°12’56.7″N 76°53’54.6″E ) Burası Almatı’nın belki de Kazakistan’ın en büyük tamirhanesi ve yedek parçacısı. Burada hem tamirhane hem de hostel var. Hostel gecelik fiyatı 40 TL. Osman’ın motoru ustaya gösterdik ama sabaha bakacağını söyledi. Bizde hostele çıkıp günü kapattık.